Gevorderden


Hardlopen is een ideale trainingsvorm voor velen!  Door hard te lopen gebruik je niet alleen je benen, maar bijna elke spier in je lichaam.  Doordat je zoveel spieren tegelijk gebruikt, zal je hartslag ook flink kunnen oplopen.  Het spreekt dus ook voor zich dat je door hardlopen veel energie zult verbranden.  Als je met een bewust doel hardloopt, is het dus ook aan te raden om je voedingspatroon hierop aan te passen!

Vaak wordt gedacht dat als je wilt gaan hardlopen en beter wilt gaan lopen, je lang moet doorgaan en vele kilometers achter elkaar moet maken om verder te komen.  Duurtrainingen zijn wel belangrijk om je hoofddoel te halen, maar om je hoofddoel sneller, verantwoorder en beter te halen, zijn interval trainingen ook uiterst belangrijk!  Voor ieder trainingsdoel bestaat weer een andere vorm van interval trainingen.  Interval trainingen kenmerken zich door een afwisseling tussen inspanning en ontspanning.

Daarnaast moet ook krachttraining niet vergeten worden.  Hardlopen vergt veel van de spieren en pezen.  Om deze dus voor te bereiden, te ontwikkelen of voor te bereiden voor het hardlopen is het aan te raden om specifieke krachttrainingen uit te voeren.  Door krachttraining kun je het ook voor elkaar krijgen om een betere loopstijl te ontwikkelen of zelfs om sneller te kunnen lopen!

Wil je dus gaan hardlopen, of wil je juist sneller hardlopen om snellere tijden te kunnen lopen, of langere afstanden lopen of heb je een ander doel, laat je dan door ons begeleiden of ondersteunen om op een verantwoorde, betere manier of sneller je doel te kunnen behalen!

De voordelen van hardlopen Hardlopen biedt eigenlijk alleen maar voordelen. Het is de puurste sport die er is: lekker buiten in de natuur, geschikt voor jong en oud en goed voor lichaam en geest.

    • Betere gezondheid Hardlopen zorgt voor meer weerstand tegen ziekten. Goed voor je cholesterolgehalte en tegen diabetes, artritis en osteoporose.
    • Minder stress Hardlopers zijn minder vaak depressief dan niet-sporters. Dankzij de productie van endorfines en het gevoel iets gepresteerd te hebben.
    • Gewichtsverlies Met hardlopen verbrand je sneller en meer calorieën
    • Meer energie en een beter lichaam Door training gaat je lichaam efficiënter werken, met als resultaat: een betere stofwisseling en celregeneratie. Je spier- en vetverhouding verbetert en je kuiten, dijen, heupen en billen worden sterker en beter van vorm.
    • Gezondere levensstijl Door hardlopen denk je bewuster na over je levensstijl. Waarschijnlijk ga je beter slapen, stoppen met roken en zwaar drinken. Veel hardlopers gaan over op gezonder voedsel.
    • Meer zelfvertrouwen Je voelt je beter omdat je weet dat je fit en gemotiveerd bent. Helemaal als je je gestelde doel hebt bereikt. Dat inspireert ook op andere gebieden.
    • Kennis van je lichaam Je leert beter luisteren naar de signalen van je lichaam.
    • Geestelijke rust Tijdens je inspanning vergeet je wat je allemaal nog moet doen. Je ademt de frisse lucht in en geniet van het lopen met (of zonder) je gedachten!

Wil je ook een betere conditie en gezondheid? Kom hardlopen bij Mind & Motion